Return to site

Grep 1: Fra mål til innovasjonsrom

Fikk du med deg innlegget om bedre styring av innovasjonsarbeidet? Her utdypes de to første grepene som tar for seg innovasjonsrommet og systematisk søk etter ny verdiskaping.

Tidliger ble innovasjon ofte knyttet til utvikling av nye produkter og tjenester til etablerte og definerte bransjer og målgrupper. Dette fremkom i en studie fra Doblin som viste hvordan virksomheter typisk investerte i produkt- og tjeneste-innovasjon.

Nye strategiske verktøy kan hjelpe ledelsen med å bryte vante tankemøstre og urfordre etablerte sannheter i alle deler av verdikjeden. Eksempelvis finnes det mange verktøy for mål- og stretegiprosesser. Skjønt innovasjon handler om å finne målet. Til det trengs det andre verktøy og prosesser.

broken image

«Innovasjonrommet» er et strategisk styringsverktøy. Det brukes blant andre i Oslo kommune, innen bank, rådgivende ingeniører og samfunnsbedrifter. Innovasjonsrommet indikerer handlingsrommet for virksomhetens innovasjonsarbeid og ambisjonsnivå med forankring i:

  • Virksomhetens strategi og posisjonering i møtet med trender, teknologi og utvikling
  • Tolkningsrommet for kjernevirksomheten og formålet (purpose) 
  • Vilje og evne til å ta risiko, finansielt og kulturelt, mht takhøyde og absorbsjonsevne
broken image

Innovasjonsrommet kan være vidt som et cruiseskip eller innsnevret som en kajakk. Noen virksomheter opererer med et nærmest ubegrenset innovasjonsrom, med assosiasjon til et cruiseskip som er et mini-samfunn på havet. Med et så vidstrakt innovasjonsrom åpnes det for initiativer nært og fjernt fra kjernevirksomheten. Et nesten ubegrenset innovasjonsrom kan gi mangfoldig og tilfeldig idetilfang som er vanskelig å håndtere og prioritere.

Andre virksomheter har innovasjonsrom så trangt og begrenset at det kan minne om en kajakk. Det er en hel del innovasjonsmuligheter og forbedringer som kan tenkes inn i en kajakk. Materialvalg, hundesete, farger og design, sesongabonnement bare for å nevne noen. Handlingsrommet for innovasjon er likevel betydelig innskrenket sammenlignet med cruiseskipet. Et trangt innovasjonsrom resulterer i færre og mer inkrementelle innspill.

Hvordan kan vi styre innovasjonsinnsatsen og samtidig være åpne og vidsynte? Innovasjonsrommet gir et elastisk målbilde sammenlignet med tradisjonelle mål. Det kombinerer behovet for å styre ressursbruk med behovet for å tenke nytt og vidt. Virksomhetsstrategi, modenhetsnivå på innovasjonsfeltet og risikoevne oversettes til et handlingsrom for innovasjon. Et tydelig kommunisert innovasjonsrom gjør det enklere for interne og eksterne ressurser å bidra med ideer og innspill som treffer virksomhetens strategier - midt i sikringsboksen.

broken image

Grep 2: Systematisk problemsøk og idefangst

Med begrensede ressurser er det smart å rette innovasjonsinnsatsen på de mest strategiske områdene. Det å systematisk søke opp behov, uløste problemer og muligheter som virksomheten kan gjøre noe med, er det viktigste grepet for bedre styring av innovasjonsarbeidet ifølge Greg Satel. Det kan eksempelvis bety å systematisk følge med på relevante trender, holde kontakt med startup miljøer, arrangere idekonkurranser og hackathons, samarbeide med forskningsmiljøer, internasjonale fagfora etc. Ingen kan følge med på alt men ved å involvere og organisere bredden av medarbeidere kan virksomheter fange opp og følge med på mange felt.

Hvordan innovasjonsrommet og problemsøket utformes er høyst forskjellig mellom virksomheter. Prosessen for å komme dit er godt utprøvd og overførbar. Vi deler gjerne mer i en utdypende presentasjon. Ta uforpliktende kontakt: Katinka@innoco.no eller +47 92 60 68 00